گزینش و ویرایش |
مراد فرهادپور، بارانه عمادیان، آرش ویسی |
ویراستار |
محسن کاس نژاد |
ناشر |
بیدگل |
تعداد صفحه |
446 |
قطع |
رقعی |
نوع جلد |
شومیز |
سال نشر(چاپ دوم) |
1392 |
در این کتاب، که به چهار بخش «آغازهای مفهومی»، «پیچ و خم ها»، «مواجهات» و «میان برها» تقسیم شده است، مقالات و نوشتارهای 14 متفکر معاصر عرصۀ فلسفه، سیاست، تاریخ، هنر، ادبیات و جامعه شناسی با گرایش های فکری مختلف آورده شده است. همچنین یک مصاحبه نیز در این مجلد گنجانده شده است.
آنچه که در این مجموعه نوشتارها مشهود است، پی ریزی بذرهای تئوریک نوعی جریان چپ رادیکال پسامارکسیستی است؛ سنتی که هیچ گاه در ذیل هژمونی جریان چپ مارکسیسم عمدتاً روسی مجال بروز نیافته است. این قبیل کتابها مجالی است برای نفس کشیدن ایده های رادیکال آن هم در فضایی که کنش رادیکال به قهقرا رفته است. در واقع امروزه باید به متغیرهای جدید در حوزه سیاست بیشتر توجه کرد. ما اینک با موضوعات و مفاهیم نوینی همچون بیگانگی، گسست ها و شکاف های فزاینده، انواع خشونت ها، رانده شدگی ها، مقاومت های جدید، و … مواجهیم که می بایست مورد بحث و تحلیل قرار گیرند. امر سیاسی امروز با بحث فرهنگ به شدت در هم آمیخته اند و مفاهیم جدیدی از دل این در هم تنیدگی سر برآورده که مستلزم بررسی دقیق تر و ظریف تر است.
به این ترتیب، میتوان گفت پروژه «نام های سیاست» اشارهای است به نام هایی که در عرصه بازنمایی از آنها نمی توان یاد کرد و تلاشی است برای زنده نگاه داشتن امید به تداوم مبارزاتی که در عمل نافرجام، ناکام یا در بهترین حالت ناقص مانده اند.
در این مجموعه با آن سیاستی سر و کار داریم که با رخداد تغییر رادیکال و تفکر رهایی بخش عجین است و بیشتر به واسطه نام ها شناخته میشود تا تعاریف و مقولات آکادمیک: نام هایی چون مارکس، باکونین، لوکزامبورگ، کمون پاریس و یا اکتبر.
-
تحلیل ابعاد شکلی اثر
قطع کتاب با توجه به مباحث مخاطب شناسی و ایجاد حس صمیمت بیشتر با مخاطب مناسب طراحی شده است. همچنین طرح جلد کتاب که اثری هنری است تحت عنوان رکن چهارم دموکراسی از نقاش سوسیالیست نئوامپرسیونیسم ایتالیایی جوزپه پلیتزا دا ولپدو، با محتوای کتاب سازگاری بسیاری دارد به طوری که هر فرد آشنا به هنر با دیدن این طرج جلد به راحتی می تواند به محتوای آن پی برد. نقاشی رکن چهارم یا طبقه چهارم (1902) که از آن به عنوان یکی از نمادهای قرن بیستم یاد می شود، کارگران اعتصابی را نشان می دهد که دوشادوش یک دیگر به سوی نور در حرکتند، در حالی که دو مرد با زنی که کودکی را بغل گرفته است پیشاپیش دیگران گام برمی دارند. ترکیب بندی نقاشی که تعادلی کامل برقرار کرده است میان چیدمان اشکال درون قاب و لرزش نورها، تصویری است ایده آل از جنبشی توده ای در آستانۀ قرن بیستم است.
-
بیان کاستی های شکلی
طرح جلد کتاب از فونت بسیار نامناسبی برخوردار است که موجب شده حروف درهم تنیده شود و آشفتگی بصری برای مخاطب به همراه داشته باشد. ضمن اینکه نوع و سایز فونت به کار گرفته شده در عطف کتاب نیز برای تمایز میان نام کتاب و پدیدآورندگان نامناسب است.
از آنجا که این کتاب حاوی مفاهیم فلسفی و رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی است بهتر بود در نمایه کتاب این مفاهیم و رویدادها نیز گنجانده میشد. برای مثال واژگانی نظری گلاسنوست، گولاگ، استالینیسم، اعلامیه حقوق بشر و… .
مسئله دیگر نوع غلظت رنگ فونت با نوع و جنس ورق این کتاب است که موجب شده درهم رفتگی سطور پشت و روی هر برگه شود و چشم مخاطب را آزار دهد.
وجود یک مقدمه و حتی یک موخره که علت حضور این نامها و ساختار کتاب را توضیح دهد ضروری بهنظر میرسد. دستهبندیهای این مجلد چندان مشخص نیست و فصلبندیها بسیار استعاری است. بهتر بود برای ایضاح مباحث مطرح شده، پیش گفتاری موجز از ساختار کتاب ارایه میشد. مشخص نیست بر چه اساسی این نامها در این فصول جای گرفته اند؟ مقصود ویراستاران مجموعه از عناوین فصول چیست؟ شاید مقدمه یا پیشگفتاری میتوانست به این پرسشها پاسخ دهد و مخاطب را دچار تفسیرها و توهمات و گاه پیشداوریها نکند.
-
تحلیل ابعاد محتوایی اثر